Hier kunt u enkele vragen en reacties op deze website lezen.
Het zijn ervaringen van personen met vaginisme en hun partners en reacties van lotgenoten en therapeuten.

Genezen?

Posted by Anoniempje 
Anoniempje
Genezen?
Mijn vriend en ik zijn nu bijna drie jaar samen en een maand geleden is het ons eindelijk gelukt te vrijen. Na een gesprek met de huisarts, schreef zij mij valium voor om de spieren een beetje te verdoven. Beetje bij beetje lukte het ons beter en afgelopen week is het zelfs gelukt te vrijen zonder valium in te nemen en zonder pijn. Er is echter nog één probleem. Mijn vriend geniet heel veel van de sex maar ik beleef totaal geen genot. Hoe komt het dat ik niets voel?

Lotte Loones
Re: Genezen?

Valium ter ontspanning van de bekkenbodemspieren lijkt mij tegenaangeduid. Ik ken je voorgeschiedenis natuurlijk niet, maar de genitale regio is, zeker voor de vrouw, één van de meest gevoelige regio's van het menselijk lichaam. Dit manipuleren, is het nu op chemische of chirurgische weg, is vaak geen voldoeninggevende oplossing omdat de bekkenbodsemspieren, gelinkt aan de schedeopening en alles in die regio, sterk beïnvloedbaar zijn door sensorische prikkels. Als je deze sensorische prikkels wegneemt, door bv. ze te verdoven, is het normaal dat je geen plezier kan beleven aan seks. Daarenboven is er ook een grote centrale invloed (de hersenen spelen een grote rol in de vrouwelijke seksualiteit). Je moet weten dat een vrouw slechts zin in seks heeft als er voldoende emotionele intimiteit is. De schedeopening opent zich vanzelf als de juiste prikkels aangeboden worden (als er dus voldoende emotionele intimeit is en de vrouw zich veilig voelt). De bekkenbodemspieren hebben een reden om zich op te spannen, soms is de reden een pijnervaring in het verleden (kan soms heel miniem zijn), soms kan er een psychologische component meespelen. Het is belangrijk te luisteren naar je lichaam, en het feit dat de bekkenbodemspieren zich opspannen niet te negeren, maar tegemoet te treden en te achterhalen waarom ze dit doen.

Ik heb al een aantal patiënten gehad die zich chirurgisch hebben laten behandelen om hun schede ruimer te maken, maar dit verbeterde hun probleem niet (verschillende studies bevestigen dit ook). Een behandeling met valium lijkt mij vergelijkbaar omdat de bekkenbodemspieren zich hierdoor niet autonoom ontspannen, maar buiten werking gesteld worden door een invloed van buitenaf (medicatie). Het gevaar hiervan is dat je
uiteindelijk telkens valium zult moeten nemen, want het probleem zal zich hoogstwaarschijnlijk terug manifesteren na verloop van tijd omdat de echte oorzaak van het opspannen van je bekkenbodmespieren niet wordt aangepakt (echt kwaad heeft de behandeling niet gedaan, je hulpvraag is beantwoordt (dit is waarschijnlijk ook de reden waarom uw arts je deze behandeling heeft aangeboden), je weet nu dat je betrekking kan hebben, maar ik zou er zeker niet verder mee gaan).

Mijn advies naar jou is de volgende: Een volgende behandeling met valium zou ik zeker niet ondergaan, want dit zal je plezier in seks zeker niet vermeerderen. Je kan eventueel een gesprek met een seksuoloog proberen, want er is zeker een reden waarom je spieren zich opspannen. Een lichamelijke behandeling is zeker aangewezen, maar het is hierbij heel belangrijk dat alles op het bewuste niveau gebeurt (dat je alles bewust ondergaat), en dat je zeker geen pijn ervaart met de behandeling.

Voilà, een hele brok. Ik hoop dat deze reactie je wat heeft geholpen. Ik wens je alleszins heel veel succes toe.

Lotte Loones.
Marcella
Hoi Lotte,

4 jaar geleden kreeg ik een relatie met mijn huidige vriend.
Na een paar maanden merktte we dat de gemeenschap niet wilde lukken. Het deed me ontzettend veel pijn. Na een jaar hadden we eindelijk de moed verzameld om naar de dokter toe te gaan. Deze verwees ons door naar een gynaecoloog. De gynaecoloog stelde vast dat ik vaginisme had en zou daarvoor fysiotherapie krijgen.
Inmiddels krijg ik na anderhalf jaar nog steeds fysiotherapie, maar moet zeggen dat het steeds beter gaat. Een vibrator kan al wel worden ingebracht maar gaat gepaard met veel pijn. In tegenstelling tot ik net begon met fysiotherapie, waarbij totaal niets kon worden ingebracht

Nu is mijn vraag, kom ik nog totaal van mijn klachten af, en kunt u een inschatting maken hoelang het kan duren voor dat ik van mijn klachten af ben?

Alvast bedankt

Groet, marcella
Lotte Loones
Beste Marcella,

De vraag die je stelt is voor mij moeilijk te beantwoorden omdat ik niet weet hoe je therapeut specifiek te werk gaat, je zou het dus beter aan je eigen therapeut vragen.
Ikzelf beperk mijn behandelsessies tot een 7-tal stappen, omdat ik ervaar dat met mijn methode het lichamelijk probleem dan opgelost is (ik werk ook samen met partner).
In sommige gevallen heeft de patiënt ook nood aan bijkomende (individuele) psycho-seksuele begeleiding, maar dat is dan weer een andere benadering van het probleem en behoort niet meer tot mijn domein.

Hopelijk is dit een voldoende antwoord op je vraag,

Mvg,
Lotte Loones.

Edited 1 time(s). Last edit at 10/10/2012 08:33PM by vaginisme.